LITTEKENTHERAPIE

Waarom litteken therapie?

Duizenden mensen ondergaan een operatie, worden bestraald of krijgen door een andere oorzaak een litteken. Littekenweefsel kan strak, onprettig of geïrriteerd aanvoelen. Het litteken kan ook gevoelloos zijn of jeuken. Ook zijn er mensen waarbij littekens zelf geen fysiek ongemak geven maar die wel andere beperkingen in het lichaam ervaren waarbij het litteken de oorzaak kan zijn. .

Hoe het litteken ook voelt, iedereen kan profijt hebben van litteken therapie (scarwork) als onderdeel van hun revalidatie. Voor iedereen is een structurele en zachte weefselbehandeling gunstig, of het nu een nieuw of een oud(er) littekenweefsel is.

Het menselijk lichaam is sterk en broos tegelijk. Je kunt het vergelijken met de structuur van een spinnenweb. Een draad uit het web verwijderen haalt de structuur uit balans. Zo is het ook in je lichaam, één zwakke plek in het lichaam haalt ‘het systeem’ uit zijn verband en veroorzaakt fysieke klachten. We noemen dit systeem ook wel het ’Fasciale Web’. Fascia is een complex, zelfregulerend orgaan van onder andere bindweefsel dat in je lichaam zit en alle vitale organen ‘als een web’ op zijn plek houdt.

Bij littekentherapie integreren we de littekens in het fasciale netwerk. Het litteken wordt als het ware opgelost. Ongeacht hoe oud het litteken is.

De technieken die worden gebruikt zijn pijnloos, ze zorgen ervoor dat de huidlagen en het omringende weefsel weer verbonden worden. Na een behandelingen merken cliënten vaak dat hun littekens zachter en beter aanvoelen. Het litteken ziet er vaak ook rustiger en mooier uit. Cliënten ervaren minder pijn en de mobiliteit is verbeterd.

Heb je vragen of wil je een afspraak maken?

Mathilde Vlotman

www.fasciaflow.nl

info@fasciaflow.nl

Whatsapp 06 53902865

Bellen: 31653902865

FasciaFlow is een praktijk voor Integrale  Structurele Fascia Release therapie & Natuurgeneeskunde.

Heb  jij een keizersnede bevalling gehad?

Littekentherapie na keizersende

Hoewel je aandacht na je bevalling uitgaat naar je baby, is het belangrijk om jezelf niet te vergeten. Is jouw litteken gevoelig (of juist gevoelloos), trekt het of heb je een welbekend (huid) flapje over je litteken.

Daar is iets aan te doen.

Na een keizersnede bevalling is het belangrijk om je litteken goed te laten behandelen. Op de huid ziet het litteken er misschien goed uit, echter dat is maar een tipje van de ijsberg. Het litteken van een keizersnede loopt (net als ieder ander litteken) dieper door. Dit litteken weefsel kan op langere termijn klachten veroorzaken zoals urineverlies, lage rugklachten of andere klachten.

Tijdens de keizersnede litteken behandelingen die ik geef, bekijk ik de conditie van je litteken en behandel ik je buik en het litteken met verschillende technieken zoals zachte massage techniek, taping en oefeningen. Zodat jij weer het gevoel in je onderbuik en controle over de aansturing van je buikspieren hebt.

Daarnaast heeft de behandeling een positief effect op de werking van je darmen. De behandeling kan ook helpen bij andere klachten die zijn ontstaan na de keizersnede zoals pijn bij gemeenschap, pijn op je schaambeen bij het opstaan of zelfs pijn in je schouders.

Naast dat een keizersnede bevalling fysiek intensief is, kan het ook emotioneel veel met je doen. We werken samen aan het litteken, nemen de tijd voor je tijd om stil te staan bij je bevallingsverhaal en hoe je jouw keizersnede hebt ervaren.

Ik hoor graag wat ik voor jou mag betekenen

Mathilde Vlotman

www.fasciaflow.nl

info@fasciaflow.nl

06 53902865

FasciaFlow is een geregistreerde praktijk voor Holistische Structurele Fascia Release therapie & Natuurgeneeskunde.