NEKKLACHTEN

Nekklachten (pijn) kan meerdere oorzaken hebben, onder andere: artrose (slijtage), een hernia, na een ongeval, door werkhouding of stress. Ook kan nekpijn voorkomen zonder duidelijke oorzaak, samen met u gaan wij dan opzoek naar een eventuele oorzaak van uw klachten. Nekpijn kan zowel acuut als chronisch aanwezig zijn, voor beide zoeken wij samen met u het juiste behandelplan. Vaak spelen meerdere structuren een rol bij het ontstaan en aanblijven van de pijn, denk hierbij aan: spieren, pezen, banden en gewrichten. Om deze structuren te behandelen kunnen we gebruik maken van verschillende behandelmethodes zoals oefentherapie, manuele therapie, dry-needling, massage, fascia behandeling en medical taping of een combinatie van deze therapieën. Daarnaast zullen we ook vaak in gaan op de werkhouding en hoe deze is te optimaliseren. De oefentherapie kan verschillende soorten oefeningen omvatten waarbij gericht op de beperking wordt geoefend, dit is per persoon verschillend. De manuele therapie kan bestaan uit mobilisaties of manipulaties van gewrichten die een bewegingsbeperking hebben, het kan ook bestaan uit het begeleiden van iemand met meerdere gezondheidsproblemen heeft of die al jaren last heeft van nek klachten en geen andere behandeling heeft geholpen. Om goed uit te zoeken wat er dan aan de hand is heeft de therapeut meer kennis nodig is, de manueel therapeut heeft in deze meer kennis dan de fysiotherapeut. Ook zal er waar nodig met uw toestemming worden samengewerkt met collega’s om u zo goed mogelijk te kunnen helpen met uw klacht. Als u een operatie heeft gehad aan uw nek en hiervoor revalidatie nodig heeft kunnen wij u ook helpen, ook hier geldt weer dat wij samen met u gaan kijken wat u nodig heeft om zo goed mogelijk te revalideren.