KLACHTEN IN DE ONDERRUG

Klachten in de onderrug

Lage rugpijn kan meerdere oorzaken hebben. Bij verreweg de meeste klachten van lage rugpijn is er sprake van acute rugpijn in de onderrug met uitstraling naar bil of benen zonder dat hier een directe aanleiding, zoals een trauma moment, aan vooraf ging. Vaak moet de oorzaak gezocht worden in overbelasting van tussenwervelschijven, wervelgewrichten, spieren of zenuwen. Tijdens de anamnese en het lichamelijk onderzoek zullen we onderzoeken welke factoren bij u een rol spelen en wat voor u een voldoende resultaat van de behandeling zou zijn. Vervolgens stellen we samen met u een behandelplan op om uw doel te behalen. Vaak zullen eerst proberen om uw pijn en bewegelijkheid te verbeteren om vervolgens met oefeningen er voor te zorgen dat de klacht niet terugkeert. Tijdens de behandeling maken we gebruik van verschillende therapieën (oefentherapie, manuele therapie, dry-needling, medical taping, massage en fascia of litteken behandeling). We doen alles in overeenstemming met u om samen met u zo’n goed mogelijk resultaat te behalen.
Wanneer de pijn zich niet alleen in de onderrug bevindt maar de pijn ook uitstraalt naar naar het hele been kan de zenuwbaan aangedaan zijn. Een oorzaak hiervoor kan bijvoorbeeld een hernia van de tussenwervelschijf zijn. Naast pijn in rug en been kunt ook minder kracht in uw been ervaren.

In een zeer klein aantal van de gevallen wordt de lage rugpijn veroorzaakt door onder ander een fractuur of ontsteking aan de gewrichten van de wervels. Wanneer er bij u aanwijzingen zijn die wijzen op dergelijk rugpijn zullen wij in overleg met u en uw huisarts over het vervolg van uw behandeltraject.